شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۹۷۹
تاریخ انتشار : ۱۸ : ۱۶ - ۰۴ دی ۱۳۹۸
«سیروس همتی» بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که این روز‌ها مشغول بازی در نمایش «بوقلمون» در تئاتر"ایرانشهر" و دو کارسینمایی به نام «آقای مربی» و «زن‌ها فرشته‌اند ۲» است، ضمن اشاره به این نکته  که برگزاری جشنواره‌های فرهنگی بی تأثیر از شرایط اقتصادی کشور‌ها نیست اظهار داشت: به طور قطع شرایط مالی حال حاضردر برگزاری جشنواره‌ها، بخصوص جشنواره "تئاتر " و حتی فیلم «فجر» تأثیر خواهد داشت بطوریکه از پذیرش فیلم‌ها گرفته تا تشریفات برگزاری، دعوت از مهمانان خارجی، بخش بین الملل و حتی نحوه داوری متأثر از این شرایط خواهند بود و سه چهار سالی است که هر دوی این جشنواره‌ها تحت تأثیر شرایط مزخرف اقتصادی قرار گرفته‌اند. تعجبم از کسانی است که ادعا می‌کنند این شرایط اقتصادی هیچ مشکلی برای ما ایجاد نکرده است؛ چرا ایجاد کرده، آنها، چون بالا بالا‌ها می‌نشینید و وضعشان خوب است هیچ خبری از این آدم‌ها و هنرمندان ندارند.
 
آنها بالابالا‌ها می‌نشینید و وضعشان خوب است، هیچ خبری ازهنرمندان و مردم ندارند|جشنواره‌های تئاتر و فیلم فجر تحت تأثیر شرایط مزخرف اقتصادی قرار گرفتند!
 
این بازیگر که در ژانر طنز درخشش خوبی داشته درخصوص کیفیت حال حاضر آثار کمدی  گفت: اساسا فیلم طنز یک معنا و مفهومی دارد که در کنار خنداندن ما را به فکر هم فرو ببرد، اما متأسفم از اینکه به هزار ویک دلیل که عنوان نمی‌کنم سلیقه مخاطب را عوض کرده‌اند و اسم هرچیزی که مخاطب را بخنداند، ولو بطور سطحی و نه در عمق، را فیلم کمدی گذاشته‌اند؛ به نظرم سلیقه مردم عوض شده، اما فراموش نکنیم درصد قابل توجهی از این موضوع تحت تأثیر فیلمنامه‌های نه چندان خوب، کارگردان‌ها و بازیگرانی است که در این رده تکرار وکلیشه شده‌اند و چیزی برای ارائه ندارند و این وسط هنرمندانی هستند که پشت در‌های بسته مانده‌اند و نمی‌توانند عرض اندام کنند و به نظرم وجهه و اعتبار فیلم‌های کمدی در سال‌های اخیر درصد قابل توجهی افت کرده است.

بازیگر فیلم سینمایی «مارمولک» در رابطه با دلیل کاهش مخاطبان سریال‌های تلویزیونی هم گفت: تلویزیون سیاست ثابتی ندارد، بخشی از این عدم ثبات به این دلیل که مدیران عوض می‌شوند و هر مدیری بر اساس سیاست خود عمل می‌کند، قابل قبول است، اما یک سیاست‌هایی باید در این رسانه تبیین شود که این سیاست‌ها تحت تأثیر تغییر مدیران شبکه نباشند. به این صورت که یک اساسنامه و یا منشوراخلاقی در این رابطه شکل بگیرد؛ از نظر من کیفیت سریال‌ها به شدت پایین آمده و دلیلش هم این است که خود تلویزیون هم در اغلب موارد در آخر پروژه‌ها کم می‌آورد و دست گدایی به سازمان‌ها و نهاد‌ها دراز می‌کند؛ تلویزونی که نماینده ماست و یکی از اعضای خانواده  ما شده از نهاد‌ها گدایی می‌کند تا سریالهایش را به اتمام برساند.
 
آنها بالابالا‌ها می‌نشینید و وضعشان خوب است، هیچ خبری ازهنرمندان و مردم ندارند|جشنواره‌های تئاتر و فیلم فجر تحت تأثیر شرایط مزخرف اقتصادی قرار گرفتند!

وی ادامه داد: شما بعنوان یک کارگردان اگر طرح و فیلمنامه یک سریال را ارائه کنید اولین پرسش آن‌ها این است، اسپانسر دارید؟! این مسائل را سابق نداشتیم، اما الان تلویزیون به قهقراء مالی رسیده، بحث اختلاس هم که از دو دهه قبل مطرح بوده، اما  متأسفانه اتفاقی نمی‌افتد. این مسائل باعث می‌شود شأن تلویزیون در چشم هنرمندان به شدت پایین بیاید و به هر حال این رسانه با دست نیاز بردن به تبلیغات و آگهی‌ها، سریال‌ها را راه می‌اندازد، البته این‌ها هم لازمند، اما نه اینقدر که تنها هرکسی پول داشته باشد و یا اسپانسر بتواند کارش را شروع کند.

این بازیگر تئاتر در رابطه با وضعیت استقبال مخاطبان از تئاتر در شرایط اقتصادی حال حاضر عنوان کرد؛ : بی حالی مردم، قطع شدن اینترنت وآب و هوای کثیف این روز‌ها باعث شد تا عملا کاهش تماشاگر داشته باشیم و رونق تئاتر از چرخه  بیفتد. به نظرم گندی که دولت تدبیر و امید زد، کمتر از گندی که دولت گذشته زد، نبود.

این بازیگر ضمن اشاره به این نکته که دیگر صحبتی از دستاورد نکنیم، آن چیز‌هایی که داشتیم را ازدست ندهیم، گفت: مهم نگه داشتن آن چیز‌هایی بود که داشتیم که به دلایل مختلف اقتصادی کم رنگ شدند؛ باورها، اعتقادات و دغدغه‌هایمان را از دست ندهیم، نمی‌خواهیم دستاوردی اضافه کنیم. من معتقد هستم و می‌بینم که تعداد بیکاران، بزهکاران و اشرار از دوره‌های گذشته بیشتر شده است و به لحاظ روحی ناراحت هستم، چون این‌ها همراه و همدرد ما هستند و در این باره اشاره می‌کنم به دو برادر کولبر که چند روز گذشته از سرما یخ زدند و به خیلی چیز‌های دیگر اشاره نمی‌کنم، اما فقط می‌گویم که ما به لحاظ روحی خسته شده‌ایم.
 
آنها بالابالا‌ها می‌نشینید و وضعشان خوب است، هیچ خبری ازهنرمندان و مردم ندارند|جشنواره‌های تئاتر و فیلم فجر تحت تأثیر شرایط مزخرف اقتصادی قرار گرفتند!

وی در انتها این گلایه را مطرح کرد: چندی پیش کتابی نوشتم تحت عنوان"آقای هاله" که نزدیک به یک سال است که در نوبت مجوز است و یا بهتر بگویم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، درد من اینجاست که اگر بخواهیم به معضلات، مشکلات، نقد‌ها و اشتباهات سیستم به صورت داستان نگاه کنیم، سیستم این اجازه را به ما نمی‌دهد و این ناراحت کننده است، اگر عزیزی به من نقد کند و یا از  بازی  و نوشتار من ایرادی بگیرد، باید خدا را شکر کنم که نقد این بزرگوار باعث شکوفایی کار‌های بعدی من می‌شود، اما متأسفم که کتاب"مجموعه داستان آقای هاله" نزدیک به یک سال است در نوبت مجوز است که قطعا دلیل این بی توجهی پرداختن به موضوعات روز و بیان درد بی درمان مردمان کشورم است.

گفتگو از: اعظم صفایی
منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار